Lut 2, 2015

Projekt tenor MKVI

Remont sax tenor Selmer MkVI No.130 *** Gold plated

1. Nowa stalowa oś dla dolnego rejestru.
2. Nowe wszystkie ruchome czarne rolki.
3. Wyrównane wszystkie końce ruchomych elementów
4. Korekta średnic sprężynek
4. Poduszki Martin Chanu
5. Mosiężne, płaskie rezonatory bez Nita. Są to rezonatory wielokrotnego uzytku firmy resotech.com
6. Modyfikacja, regeneracja układu oktawowego.
7. Ruchome rolki – układ G#, przedniego f3.
8. Dodatkowa sprężynka dla mechanizmu unoszenia klapy G#.
9. 25 teflonowych podkładek, tulejek.
13. Mostek akustyczny montowany w uchwyt na pulpit.
 
Modyfikacja fajki

Elmenty które są przylutowane lutem miękkim (cyna) na element wibrujący pochłaniają część drgań (energii). Aby zminimalizować to zjawisko wylutowałem, zmodyfikowałem wszystkie elementy umiejscowione na fajce.
1. Pomniejszyłem powierzchnię elementu dla mocowania klapy na fajce.
2. Zastosowałem inny, pomniejszony poprzeczny ogranicznik dla klapy na fajce.
3. Modyfikacja wlotu

Fajki saksofonów Selmera mod. Reference są również pozbyte zbędnych nalutowanych elementów.

 

Modyfikacja przedniego f3

Okrągły, oryginalny przycisk zastąpiony innym, płaskim. Dodatkowo masa perłowa ręcznie szlifowana daje znakomity wygląd.

 

Modyfikacja układu oktawowego.

1. Regeneracja miejsc styku elementów 2 szt – (toczone nowe).
2. Nakładka teflonowa dla eliminacji oporów tarcia.

 

Modyfikacja układu klapy G#.

1. Dodatkowa sprężynka dla klapy G# oraz jej odpowiedni, zrównoważony naciąg. Ma ona za zadanie eliminację drżenia tej klapy podczas przejścia pomiędzy dźwiękami np. F#-G#, E-G# itp.
2. Teflonowa ruchoma rolka. To element wytwarzany przez Saxoservice. Ruchome rolki znakomicie zmniejszają opory związane ze wzajemnym tarciem 2ch elementów o siebie. Mechanizm taki zachowuje się jak łożysko ślizgowe. Połączenie ruchomej rolki wykonanej z teflonu niweluje „całkowicie” tarcie. Teflon to materiał o wyjątkowo małej energii powierzchniowej, dzięki czemu ma on dobre właściwości smarujące. Posiada bardzo mały współczynnik tarcia, dzięki czemu w 100% eliminujemy klejenie się klapy G#.
Mostek akustyczny – odzyskanie utraconej energii.

Mostek akustyczny – odzyskanie utraconej energii.
Mostek akustyczny jest to element, który przenosi drgania. W skrzypcach rolę mostka stanowi „dusza”. Jest to drewniany element, który przenosi drgania z płyty górnej na dolną). W gitarze mostek akustyczny przenosi wibracje strun do skrzyni rezonansowej. W moim instrumencie zastosowałem mostek fajka-korpus.

 

Nowe elementy dla C i Bb trylowego.
W starszych modelach MKVI występują koliste elementy w układzie C, Bb trylowym, jako łącznik pomiędzy prowadnicą a klapą.  Często w miejscach styku kulek występują znaczne luzy co doprowadza do niepożądanych odgłosów i luzów w mechanice. Zastepienietych tych elementów nowymi, współczesnymi znakomicie eliminuje ten problem.
Martin Chanu – profesjonalne poduszki. Mosiężne rezonatory

Wodoodporna skóra, odpowiedni optymalny naciąg skóry, mosiężny płaski rezonator – czyli to co jest najlepsze.Poduszki klejone na szelak powoduja lepsze wykorzystanie energi w saksofonu. Mosiężne rezonatory dają bogatszy sound, bardziej “mięsisty”, “fat sound”. To opinia muzyków.

Rezonatory uzyte w moim instrumencie są wielokrotnego uzytku. Przykręcane na śrubkę. Produkcji firmy Reso-tech.us która zajmuje sie wykonywaniem różnego rodzaju rezonatorów i ma w tym 22 letnie doświadczenie. Co pisze na temat tych rezonatorów:

Brass. Best all around choice. Enhanced Projection, Richness, and Volume. Darker sounding than Nickel.

 

Nowe osie.

Oryginalne osie mają po kilkadziesiąt lat. Są często pokrzywione, wyeksploatowane. W skutek zużycia zmniejszają swoją średnicę co prowadzi do powstawanie luzów i problemów z pracą mechaniki. Im większe luzy tym smar który odpowiada za smarowanie osi i elementów wycieka, szybciej dostaje się w szczeliny wilgoć i instrument odmawia posłuszeństwa.
Wymiana starych osi na nowe (stalowe) znakomicie poprawia komfort grania i polepsza pracę mechaniki.

 

Nowe ruchome rolki.
Wyeksploatawane stare zostały zastapione nowymi.

 

Podkładki teflonowe.

25 teflonowych podkładek w całym instrumencie.
Materiał o praktycznie “zerowym” współczynniku tarcia. Znakmicie eliminuje opory w mechanice.