Kwi 26, 2017

Prywatny sax MKVI - 60 godzin pracy

Remont sax alt selmer MkVI No.134 ***

Nadszedł czas na kolejne modyfikacje oraz ulepszenia.
Po kilku dniach testowania walorów dźwiękowych można wyczuć znaczącą poprawę:
– poprawa intonacji C,B,Bb
– bardziej wyrównany rejestr brzmieniowy
– pozbycie się nieco “głuchego d2”

Korpus:

1. Nowe stalowe osie, dodatkowo polerowane (polepszenie pracy mechaniki)
2. Nowe wszystkie ruchome czarne rolki
3. Wyrównane wszystkie końce ruchomych elementów
4. Nakładka teflonowa na otwór dźwiękowy G#. (całkowita eliminacja klejenia się klapy)
5. Poduszki SAXO PADS z mosiężnymi, płaskimi rezonatorami bez nita z zamontowanymi mostkami akustycznymi (odzyskanie strat energii drgań)
6. Silikonowa poduszka dla klapy oktawowej
7. Modyfikacja, regeneracja układu oktawowego
8. 4 ruchome rolki – układu oktawowy, klapa G#, f3
9. Mechanizm regulacyjny dla przedniego chwytu f3 (regulacja intonacji dźwięku f3)
10. Zmodyfikowany mechanizm unoszenia klapy G# (eliminacja drżenia klapy podczas jej unoszenia)
11. Wyrównane końce wszystkich prowadnic
12. 28 teflonowych podkładek, 6 tulejek (minimalizacja tarcia pomiędzy ruchomymi elementami)
13. Mostek akustyczny montowany w uchwyt na pulpit (zminimalizowanie strat energii drgań spowodowanych nalutowaniem elementów „tulejka – korpus” )

Fajka:
Opis poniżej.

Modyfikacja układu przedniego f3.
Ruchoma rolka teflonowa dla zminimalizowania oporów tarcia. Śrubka regulacyjna służąca do indywidualnego ustawienia wysokości unoszenia się klapy f3. Dzięki temu rozwiązaniu sami możemy wpływać na intonacje dźwięku f3 – pomysł zaczerpnięty z najwyższych modeli saksofonów Yamaha.

Ruchoma rolka. Układ oktawowy – fajka.
Polepszenie pracy (szybkości działania układu oktawowego).
Ruchoma teflonowa rolka w miejscu elementu do unoszenia klapy oktawowej na fajce

Modyfikacja układu oktawowego.
1. Regeneracja miejsc styku elementów 3 szt – (toczone nowe)
2. 4 nakładki teflonowe dla eliminacji oporów tarcia
3. Silikonowa poduszka eliminująca klejenie sie do klapy, znakomicie tłumi drgania, nie ubija się jak zwykła przez co unikamy powstawania luzów.

Modyfikacja układu klapy G#.
1. Dodatkowa sprężynka dla klapy G# oraz jej odpowiedni, zrównoważony naciąg. Ma ona za zadanie eliminację drżenia tej klapy podczas przejścia pomiędzy dźwiękami np. F#-G#, E-G# itp
2. Nakładka teflonowa na kominek dźwiękowy dla klapy G#. Teflon to materiał o wyjątkowo małej energii powierzchniowej, dzięki czemu ma on dobre właściwości smarujące. Posiada bardzo mały współczynnik tarcia, dzięki czemu w 100% eliminujemy klejenie się klapy G#.
3. Teflonowa ruchoma rolka. To element wytwarzany przez Saxoservice. Ruchome rolki znakomicie zmniejszają opory związane ze wzajemnym tarciem 2ch elementów o siebie. Mechanizm taki zachowuje się jak łożysko ślizgowe. Połączenie ruchomej rolki wykonanej z teflonu niweluje „całkowicie” tarcie.

Mostek akustyczny – odzyskanie utraconej energii.
Mostek akustyczny jest to element, który przenosi drgania.
W skrzypcach rolę mostka stanowi „dusza”. Jest to drewniany element, który przenosi drgania z płyty górnej na dolną).
W gitarze mostek akustyczny przenosi wibracje strun do skrzyni rezonansowej.
Pomiędzy poduszką, a klapą (w miejscu substancji klejącej) zastosowano mostek akustyczny tj. metalowy element, który przenosi drgania z rezonatora bezpośrednio do klapy, przez co minimalizuje straty wibracji (energii) spowodowane substancja klejącą. W końcowym efekcie drgania odzyskane w mostku akustycznym natrafiają na klapę (metal). Wychodzi do powietrza zamieniając się na drgania w powietrzu, czyli na silniejszą falę akustyczną.

W moim instrumencie zastosowałem mostek akustyczny:
1. W każdej klapie saksofonu (oprócz klap d3,d#3,e3,f3)
2. Miejsce połączenia FAJKA-KORPUS (strata energii występuje w miejscu przylutowaniu tulejki do korpusu saxa)
3. USTNIK-FAJKA. Duża część energii z drgającego ustnika jest tłumiona przez korek na fajce. Dla odzyskania części energii wykorzystałem sztywne, metalowe połączenie które “omija korek”.

Dodatkowy odbojnik dla trylowych C, Bb, klapa G.
Wyginanie się elementów podczas użytkowania saksofonu może doprowadzić to do powstania nieszczelności. Dodatkowy ogranicznik niweluje wyginanie się mechaniki.

Modyfikacja fajki.
Elmenty które są przylutowane lutem miękkim (cyna) na element wibrujący pochłaniają część drgań (energii). Aby zminimalizować to zjawisko wylutowałem, zmodyfikowałem wszystkie elementy umiejscowione na fajce.
1. Wylutowałem logo
2. Pomniejszyłem powierzchnię elementu dla mocowania klapy na fajce
3. Zastosowałem inny, pomniejszony poprzeczny ogranicznik dla klapy na fajce (własny Design)
4. Zastosowałem minimalny korek dla ustnika (minimalne tłumienie drgań)
Fajki saksofonów Selmera mod. Reference są również pozbyte zbędnych nalutowanych elementów.

 

 

 

 

Zmodyfikowany, nowy kominek oktawowy.
Kominki oktawowe wykonany indywidualnie na wzór innego sprowadzanego z USA. Zmodyfikowany na wzór Steve Goodsona. Poprawia intonację w drugiej oktawie, wyrównuje brzmienie oraz poprawia altissimo.

SAXO-PADS z mostkiem akustycznym – Produkt Saxoservice.
Wodoodporna skóra, PISONI filc, odpowiedni optymalny naciąg skóry, mosiężny płaski rezonator – czyli SAXO-PADS. Mostek ukustyczny w poduszkach pozawala odzyskać część ustraconej energii która jest tłumiona w miejscu klejenia poduszki z klapą.

 

 

 

Nowe osie.

Oryginalne osie mają po kilkadziesiąt lat. Są często pokrzywione, wyeksploatowane. W skutek zużycia zmniejszają swoją średnicę co prowadzi do powstawanie luzów i problemów z pracą mechaniki. Im większe luzy tym smar który odpowiada za smarowanie osi i elementów wycieka, szybciej dostaje się w szczeliny wilgoć i instrument odmawia posłuszeństwa.
Wymiana starych osi na nowe (stalowe) znakomicie poprawia komfort grania i polepsza pracę mechaniki.

 

 

Nowe ruchome rolki.

Każda rolka jest zaopatrzona w teflonową wewnętrzna wkładkę.

Podkładki teflonowe.

28 teflonowych podkładek w całym instrumencie.
Tulejki teflonowe zastosowane na końcach długich prowadnic dla dzwieków C#,B,Bb.

Grawer.