VIBRO - Higher Sound Level

VIBRO

VIBRO – higher sound level.  Mechaniczne rozgrywanie instrumentów

Około dziewięćdziesięciu procent instrumentów dętych, na których gramy, posiada wady. Współczesna technologia umożliwiła całemu szeregowi marek profesjonalną produkcję znakomicie brzmiących instrumentów. Jednak instrumenty typu „vintage”, instrumenty po uszkodzeniach mechanicznych czy instrumenty długo nieużywane wymagają odpowiedniego podejścia do występujących w nich wad.

Interesuje się akustyką i wibroakustyką, a wiedzę techniczną z zakresu akustyki i wibroakustyki zdobyłem na studiach Politechniki Szczecińskiej. Od kilku lat zacząłem się interesować metodą wibracyjną, która jest znana od lat 50. w światowej technice. Postanowiłem wykorzystać swoje doświadczenie, wiedzę oraz kontakty z czołowymi polskimi naukowcami z zakresu wibroakustyki i wykonać odpowiednie stanowisko. 

Niepożądanym rezultatem występującym podczas etapu produkcji oraz późniejszej eksploatacji instrumentu muzycznego są zaburzenia molekularne i inne zmiany, które zakłócają proces wytworzenia odpowiednich rezonansu. To powoduje, że część energii jest tracona, co z kolei wpływa na brzmienie oraz szybkość reakcji instrumentu. 

Metoda wibracyjna zmniejsza zaburzenia molekularne oraz usuwa większość naprężeń szczątkowych, których nie można uniknąć podczas tworzenia i eksploatacji instrumentu. Efektem bardzo zbliżonym do rezultatu procesu VIBRO jest naturalne rozgrywanie instrumentów.

Zaletą VIBRO jest lepszy, szybszy i pewniejszy efekt końcowy, który został udokumentowany w postaci rozegrania ponad 60 instrumentów, między innymi saksofonów, fletów, skrzypiec i trąbek.

Naturalne rozgrywanie instrumentów jest jak najbardziej wskazane, ponieważ poza wprawianiem instrumentu w rezonans w naturalny sposób nie tylko pozbywamy się naprężeń resztkowych w blasze, ale przede wszystkim kształtujemy, ćwiczymy własny aparat zadęcia. VIBRO częściowo usuwa naprężenia resztkowe szybciej, pewniej, dając znakomite efekty.  Odpowiednikiem jednej sesji VIBRO jest osiem miesięcy grania forte długich dźwięków przez pięć minut dziennie. Trzy osobne generatory drgań umiejscowione w odpowiednich miejscach czary, korpusu oraz fajki dają zdecydowanie większy poziom drgań blachy instrumentu, których nie jesteśmy w stanie wytworzyć podczas naturalnego rozgrywania. Dlatego też efekt końcowy jest zdecydowanie wyraźniejszy i przenosi Twój instrument na wyższy poziom brzmienia.

Zapraszam do zapoznania się z opiniami zawodowych muzyków w formie Video na moim firmowym FB co do efektów oferowanej przeze mnie usługi.

Korzyści VIBRO: 

  • szybsza odpowiedz, reakcja instrumentu podczas gry
  • większa elastyczność
  • wyrównanie rejestru brzmieniowego
  • dźwięki głuche i matowe stają się pełniejsze oraz bogatsze w alikwoty
  • bardziej spójny rejestr brzmieniowy
  • zwiększenie harmonicznych w brzmieniu dzięki odblokowaniu zablokowanych częstotliwości rezonansowych
  • górne rejestry wydają się łatwiejsze i bardziej otwarte
  • znacznie lepsza kontrola dynamiki
  • większa moc instrumentu
  • ułatwienie dopasowania stroika
  • odnotowana łatwość osiągnięcia dokładniejszej intonacji
  • wydobycie z instrumenty maksimum możliwości
  • średniej klasy instrument może posiadać cechy brzmieniowe profesjonalnego instrumentu

 

 

Muzycy konta VIBRO


Nigdy nie narzekałem na brzmienie mojego saksofonu tenorowego Lupifaro Platinum i dalej nie narzekam tym bardziej, że po wizycie u Pana Szymonika brzmi nieco pełniej w całości a tych kilka słabiej brzmiących dźwięków brzmi teraz lepiej. VIBRO – polecam!
Maciej Sikała.


Sax tenor Buescher 400 action (lata 80te). Użytkowany: od 2017 roku.Co się zmieniło po VIBRO: Pełniejsze brzmienie w środkowym rejestrze oraz szybsza reakcja instrumentu. Saksofon w rejestrze altissimo ma wyrównane brzmienie – poprawiła się szczególnie intonacja. Dolny rejestr zaczynając od niskiego dźwięku „B” można w końcu zagrać „cicho” jak i bardzo głośno bez obaw o przedęcie do drugiego/trzeciego alikwotu. Mateusz M.


Sax alt Mauriat. Saksofoniści pytają mnie jaki wpływ na dźwięk miało założenie autorskich rezonatorów Michała, a jaki usunięcie naprężeń fajki. Ciężko mi obiektywnie ocenić jaki wpływ na brzmienie czy lekkość grania ma “odprężona” fajka, bo Michał wrzucił mi za jednym zamachem SAXO rezonatory i fajkę po zabiegu. Po kilku dniach grania mogę tylko powiedzieć, że różnica między tym co było (5 lat temu saks przeszedł generalny remont u Michała), a tym co teraz jest jak najbardziej zauważalna, w dźwięku jest więcej mocy, jest pełniejszy i bardziej nasycony. Po kolejnych kilku tygodniach mój saksofon wrócił do Saxo na usunięcie naprężeń korpusu, po raz kolejny uśmiech pojawił się na twarzy, bo można wyczuć kolejną poprawę głębokości dźwięku. Generalnie – wszystkim, którym zależy na swoich instrumentach, maksymalnej przyjemności z gry i jakości polecam serwis Michała oraz oferowane przez niego zabiegi. Szymon T.


Jako stały klient Saxoservice i wieloletni użytkownik innowacji Pana Michała Szymonika i tym razem po zabiegu rozgrywania VIBRO pozostaje tylko krzyknąć wielkie WOW! Saksofon barytonowy Yamaha YBS-62 dostał nie zauważalnego wcześniej poweru, przy niewielkim zadęciu dźwięk odpala odrazu w całej średnicy, i co najważniejsze dźwięk w końcu w całości wychodzi w rury a nie kotłuje się w środku. Z cała pewnością polecam! Paweł M.


Dzięki Michał. Po Twojej Komorze wibracyjnej Mój Dolnet Bel Air Royal Jazz z 1957 nigdy nie grał mi tak lekko choć mam go już 2 lata. Szybciej wchodzi mi w rezonans, łatwość grania odczuwalna jest zwłaszcza podczas grania piana i pianissima. Ja przede wszystkim odczuwam różnicę na górnych dźwiękach, gdzie mam większa kontrolę, bardziej otwarte i wyrównane brzmienie, i nie muszę się tak gimnastykować intonacyjnie. Raz jeszcze dziękuję i choć początkowo byłem sceptyczny ciesze się, że się zdecydowałem 😉 Przemysław G.


Gram na trąbce Vincent Bach Stradivarius model 43B. Oddziaływanie wibracji na mój instrument zastosowanych przez Saxoservice i Michała Szymonika dokonały można powiedzieć cudu. Znaczna różnica w barwie instrumentu – więcej alikwot w brzmieniu daje wrażenie rozjaśnienia instrumentu. Do tej pory efekt ten byl porządny jednak malo osiągalny. Drugi efekt to poprawienie intonacji przy użyciu poszczególnych konfiguracji wentylowych. Bardzo polecam ten sposób rozgrywania instrumentu. Paweł B.


Saksofon tenor King Super 20 mam od 3 lat, miał świetne brzmienie i był bardzo wyrównany w całym rejestrze aczkolwiek miał swoje bolączki – np. problem z altissimo, po remoncie w saxo serwis i wibroakustycznym rozgrywaniu instrument jeszcze bardziej się wyrównał (w co nie mogłem uwierzyć), poszerzyło się brzmienie – tak jakby blacha chciała bardziej drżeć, odblokowało się altissimo. Do tej pory nie mogę uwierzyć w efekty pracy Michała, dzięki wielkie. Zaryzykuje stwierdzenie, że w chwili obecnej mam najlepszy tenor King Super 20 w Polsce. Hubert S.


Sax alt Selmer Mark 6Saxo rezonatory & VIBRO – różnica jest słyszalna… sound ma więcej alikwotów, jest ciemniejszy,pełniejszy trochę jak by z chrypą momentami. Generalnie jestem bardzo zadowolony. Robert K.


Sax tenor Yamaha Custom 875 z początku lat 90 tych. Brzmienie ,strój i lekkość gry na najwyższym poziomie. Braki mocy uzupełniałem skutecznie ustnikami o mocnym ostrym brzmieniu. Sądziłem, że to jest to. Jednak dopiero po metodzie VIBRO, którą zastosował Michał Szymonik saksofon poczułem w dłoniach dosłownie ,a przede wszystkim wyrównały się pewne rejestry na dole oraz altissimo. Większa dynamika i wyrównanie rejestru to świetny rezultat tej metody. Jestem bardzo wdzięczny Michałowi.
 Daniel P.


Posiadam tenor sax Selmer Super Action II który użytkuję 4 lata. W Saxoservice remont zastał wykonany w 2019 roku. Zamontowane SAXO rezonatory, kółko rezonujące odlutowany pierścień z fajki. W roku 2020 po rozegraniu mechanicznym nastąpiła poprawa brzmienia, wzrosła lekkość wydobycia dźwięków w całym rejestrze. Dodatkowa korzyść to wyrównany rejestr w całej skali oraz poprawa intonacji.
 Artur K.


Tenor Sax Selmer Serie III
 użytkuję od nowości od 2000 roku czyli 20lat. Saksofon po zabiegu VIBRO w Saxoservice zdecydowanie się otworzył.
Brzmienie zyskało i jest pełniejsze. Odnoszę wrażenie że jest bardziej strojny. Góra wchodzi o wiele łatwiej altissimo pali od strzała. Józef D.


Od 3 lat jestem użytkownikiem saksofonu tenorowego Cannonball 03 Excalibur Salt Lake City, ustnik metalowy Johnshock Jazz FL, stroiki Vandoren Jawa Red 2,5. Posiadam go praktycznie od nowości. Moje spostrzeżenia po zabiegu rozgrywania w Saxoservice: Dużo łatwiej i lżej gra się dolne dźwięki,
nawet przy delikatnym zadęciu dźwięk wydobywa się od razu,
 sax zyskał zauważalny Power,
 natężenie dźwięku jest bardziej wyrównane w całej skali,
 wcześniej miałem trudności z intonacją w oktawie (kiedy dolna była ok. górna była zbyt wysoka) teraz łatwiej jest to skorygować,
 brzmienie zrobiło się takie szerokie
Bardzo się cieszę, że mogłem skorzystać z tej usługi, szczerze polecam, na pewno warto .
 Poza tym Michał jest wysokiej klasy specjalistą a wszystkie jego usługi są na najwyższym poziomie. Sławomir Ś.


Oddałem mój 10 letni sopran Cannoball Big Bell Stone Series Michałowi do korekty, który zaproponował mi wibracyjne rozegranie instrumentu. Zastanawiałem się nad tym “wynalazkiem”, ale zostałem pozytywnie zaskoczony. Saksofon ma wyrównane brzmienie w całej swojej skali, skrajne dźwięki wchodzą bezproblemowo. Instrument brzmi pełniej, a przede wszystkim nabrał większej mocy i jest o ok. 20 procent głośniejszy. Dariusz M.


Chciałbym Ci podziękować za VIBRO w moim chińczyku. Naprawdę “to działa”. Odczuwam wibracje nawet na ustniku gdzie przedtem sound był przytłumiony i dopiero można było odczuć drgania daleko poniżej fajki. Chętnie bym przysłał mojego mark VII w niedługim czasie. Roman K.


Sax alt Yamaha YAS32. Będę się powtarzał , ale REWELACJA. Teraz najniższe dźwięki odzywają się od razu bez zająknięcia, góra tak samo, na pewno lekkośc gry się poprawiła , no i większy power w dźwięku. Czyli faktycznie to wszystko co mówili Ci znakomici saksofoniści którzy już mieli to u siebie . Jestem bardzo zadowolony z rezultatów i nie spodziewałem się aż tak widocznych zmian. Świetny patent , i moje gratulacje. Kamil T.


Sax tenor LC Unlacquer. Jest petarda👍 sax inaczej reaguje – lepsze piano ,lepsze forte ( mogę z niego więcej wycisnąć ). Jest łatwiejszy intonacyjnie. Sebastian N.


Mój prawie 100-letni bari Conn po przejściu przez VIBRO w Saxo Custom Service dostał nowy power! Instrument stał się bardziej donośny, dźwięki odpalają łatwiej w całej skali i troszkę poprawiła się intonacja. Ale uwaga na zęby! Więcej dźwięku to większe wibracje na ustniku! W przypadku bari jest to odczuwalne, więc nie zapomnijcie założyć grubszych naklejek! 🙂. Tomasz K.


Sax alt Vito Beaugnier France.  Po latach zaprzyjaźniania z moim instrumentem i godzinach poświęconych na granie długich dźwięków i alikowów myślałem, że zbliżam się do granic możliwości mojej staruszki. Bardzo się myliłem. Po zabiegu instrument jest bardziej wyrównany w całej skali, szerszy, poprawiła się też intonacja. Mam wrażenie, że łatwiej jest wprowadzić instrument w drgania, a co za tym idzie łatwiej jest osiągnąć pełne pasmo brzmienia. Warto było 🙂. Maciej F.


Saksofon tenorowy Selmer Super Action (1982) po VIBRO to nie ten sam tenor. Dźwięk stał się bardziej otwarty, jest większy power, poza tym poprawiła się intonacja, a brzmienie stało się wyrównane w całej skali. Polecam wszystkim saksofonistom skorzystać z tej metody ! Tomek S.